Räkna med 10 istället för 5 – det blir lättare

Posted · 4 Comments

Talen 5 och 10 har en nära relation till varandra (talet 2) vilket man ofta kan utnyttja för att göra lite krångligare uträkningar med 5, lättare. Idag ska du få lära dig några enkla tricks för hur du kan räkna ut tal som multipliceras, divideras, adderas eller subtraheras med 5. Addition med 5 Att addera […]

Såhär kan du enkelt räkna ut höga tal i kvadrat

Posted · Add Comment

 Det är sällan lätt att räkna ut vad kvadraten av ett tal är. Till exempel vad 21 upphöjt till 2 är (212). Men det finns knep man kan använda för att göra det hela lite enklare. Fortfarande inte enkelt, men ändå ett mycket bra knep ifall man inte orkar räkna ut det direkt i huvudet. […]

Multiplikation med 9, 99, 999 etc…

Posted · Add Comment

Det kan faktiskt vara lättare än vad man tror att multiplicera med tal så som 9, 99, 999 med mera. Ska man till exempel multiplicera ett tal x med 9 så kan man börja med att multiplicera x med 10 och sedan subtrahera x från svaret man fick fram. Vi kan visa med några exempel. […]

Multiplicera mellan 6 och 10 med fingrarna

Posted · 1 Comment

Det finns ett smart och enkelt sätt att multiplicera de som oftast upplevs som de mest komplicerade talen (6-9) på fingrarna och idag ska du få lära dig hur man gör. Det handlar om att räkna ut tal som 6×8, 7×9, 8×7 osv. Såhär gör du: Sätt båda händerna framför dig, med tummarna inåt. Tänk […]

Multiplicera med linjer – utan att räkna!

Posted · 1 Comment

Detta är ett intressant trick som tydligen kommer från Japan och som underlättar multiplikation betydligt. Det är ett helt visuellt räknesätt där man ritar linjer och räknar ut knutpunkter för att få fram resultatet. Vi tar ett exempel på 12 x 13, då gör man såhär: För 12. Rita ett diagonalt streck (för tiotalet) och […]

Multiplicera tal som 25×25 och 55×55 etc blixtsnabbt!

Posted · 2 Comments

Detta är ett snabbt och enkelt trick som jag lärde mig i högstadiet. Min mattelärare lärde oss det på ett ganska kul sätt då en elev från klassen (som kunde tricket sen tidigare) fick ställa sig inför klassen tillsammans med en annan elev, som fick ta med sig en miniräknare. Sen gav matteläraren något av […]

 

© MatteBubblare.se

DMS